In dit artikel delen staan alle relevante statistieken en cijfers over het social mediaplatform TikTok. Ieder jaar neemt het aantal social mediagebruikers toe. En ook komen er nieuwe platformen bij, zoals TikTok en Snapchat. Wat is de verdeling in het aantal gebruikers van dit social mediaplatform? Wat zijn trends onder de doelgroep? En kun je geld verdienen met TikTok? DSIT Kennisbank deed onderzoek naar al deze vragen.
In dit artikel
Statistieken populaire TikTok content
Algemene statistieken social media gebruik in Nederland
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
Statistieken TikTok downloads 2021
TikTok strategisch inzetten in de B2B-markt
Statistieken populaire TikTok content
TikTok werd in 2016 uitgerold in China. Vanaf 2017 begon TikTok meer en meer succes te behalen wereldwijd. Anno 2022 wordt de app in meer dan 150 landen gebruikt (Socialkings.online). Een wereldsucces.
- TikTok had ik 2021 689 miljoen maandelijkse gebruikers (SocialMarc).
Het type content dat voorkomt op TikTok is video's. In de video's zie je gebruikers dansen, zingen, playbacken of een challenge uitvoeren. Alle video's duren maar enkele seconden tot max. 60 seconden. Het is dus snackable content.
Viral muzieknummers
Doordat de video’s altijd bewerkt worden met muziek en filters, komt het wel eens voor dat muzieknummers de hitlijsten halen. Wanneer we terugkijken op 2021, waren de volgende drie nummers razend populair:
- “Oh No” - Keepa (gebruikt in +19M video's)
- “Vacation”- Dirty Heads (gebruikt in 2.3M video's)
- “Up”- Cardi B (gebruikt in 1.6M video's)
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
Wanneer 2020 met 2021 wordt vergeleken, zien we een sterke stijging in het aantal gebruikers van TikTok. Dit aantal is namelijk met +149 procent gestegen (wedigital). De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus.
- In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Het dagelijkse gebruik van het platform stijgt veel harder van bij andere social mediaplatformen. Uit een onderzoek van NewCom bleek dat:
- Het dagelijks gebruik van TikTok onder jongeren is vervijfvoudigd (newcom.nl).
- De grootste leeftijdsgroep (die tussen de 13 en 18 jaar) wordt langzamerhand aangevuld door gebruikers met een leeftijd tussen de 20 en 24 jaar.
Algemene statistieken social media gebruik in Nederland
Nederland kent nu 13,7 miljoen gebruikers van social media die 15 jaar of ouder zijn (newcom.nl). Vooral sinds de coronapandemie die rond maart 2020 begon, is het aantal gebruikers verder toegenomen.
Nederlanders in de leeftijdsgroepen 15-19 en 20-39 zijn meer social mediakanalen gaan gebruiken, meldt NewCom in het Nationale Social Media Onderzoek 2021. Dagelijks wordt Whatsapp nog het meeste gebruikt in alle leeftijdsgroepen. Gemiddeld 9,8 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks het chatplatform (tobefoud.com).
- TikTok was in januari 2021 de meest gedownloade app in de App-store (SocialMarc).
- Nederlanders zijn gemiddeld actief op 4 social media-apps: Whatsapp, YouTube, LinkedIn en Facebook (Wedigital).
Bron: Marketingfacts
Het einde van Instagram?
Instagram is het platform dat op dit moment het meeste merkt van deze digitale ontwikkeling. Instagram groeit nog maar nauwelijks in gebruikers onder de 40 jaar. De grootste groei in toenemende gebruikers zit tussen de 40-64 jaar (newcom.nl). Dit schommelt tussen de 25% en 10% in de periode van 2018-2021. Maar, ook die lijn nadert het 0-punt.
- Instagram had in 2021 gemiddeld 3,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Dit is ten opzichte van 2020 een stijging van +7% (Wedigital).
Statistieken TikTok downloads 2021
- In de periode van januari tot juni werd TikTok 383 miljoen keer gedownload.
- In totaal is TikTok 3 miljard keer gedownload in 2021 (Dutchcowboys).
- De meeste TikTok fans wonen in India. Daar zijn 466 miljoen gebruikers op een bevolkingsgroep van ongeveer 1,38 miljard (2020).
- De meeste TikTokkers bevinden zich in de VS, Europa, Brazilië en Zuidoost-Azië (Tweakers.net).
- Wereldwijd blijft de app groeien. De app is vooral populair onder jeugd vanaf 15 jaar.
- Op de koplopers Facebook, Instagram en Whatsapp na, behoort TikTok nu ook tot de ‘club van drie miljard’ met de mijlpaal van 3 miljard downloads (Dutchcowboys).
Geld verdienen met TikTok
TikTok stelt mensen in staat om op verschillende manieren geld te verdienen.
- Gesponsorde berichten
- Affiliate marketing
- Gesponsorde events
- Ambassadeurs van merken of goede doelen
Mensen die geld verdienen via TikTok vallen vaak onder de noemer ‘influencers’. Maar, influencer worden lukt niet zomaar. Je hebt wel een aantal minimum volgers nodig.
- Minimaal 1000 volgers bij een livestream.
- De meeste accounts hebben een interactie tussen de 500.000 en 1 miljoen volgers.
Het bedrag dat je op je bankrekening ziet verschijnen iedere maand, is afhankelijk van het profiel. Iemand die kan spreken van een goed zakcentje is de meest gevolgde influencer Charli D’Amelio (17 jaar). Ze wist in een tijdsbestek van 12 maanden 4 miljoen dollar te verdienen. Ze startte haar account in juni 2020. Er zijn speculaties dat TikTokkers wel tot 100.000 dollar kunnen vragen voor een bericht op TikTok.
Geld verdienen met TikTok is sterk afhankelijk van het aantal videoweergaven. Want, hoe meer mensen de gesponsorde video zien, des te groter het bereik is.
Hoe zet je TikTok in voor de B2B-markt
Gezien de leeftijdsgroep van TikTok, lijkt het platform in eerste instantie niet direct geschikt voor B2B-marketing. Maar, de verschuiving in de leeftijd biedt grote kansen. Denk bijvoorbeeld aan het benaderen van potentiële stagiaires of nieuwe werknemers.
De relatie tot brandmanagement
De focus moet liggen op het creëren van vermakelijke en leuke content. Let er wel op dat TikTok geen platform waarop je producten verkoopt. De focus ligt op het creëren van creatieve content die in verband staat met het menselijke aspect van het bedrijf. Hiermee biedt TikTok veel kansen op gebied van brandmanagement.
Over DSIT kennisbank
Bij DSIT kennisbank vind je de belangrijkste statistieken van actuele onderwerpen. Van trending social mediakanalen tot actuele nieuwskwesties en maatschappelijke issues als data security en duurzaamheid. Met onze kennisbank doen wij onderzoek naar invloedrijke en innovatieve marktontwikkelingen. De ontwikkelingen gaan razendsnel en wij zijn nieuwsgierig naar de impact ervan op ons werk. En die opgedane kennis delen we graag met anderen!